Skip to content Skip to footer
WSZYSTKIE ZWROTY WYJAŚNIONE W JEDNYM MIEJSCU

SŁOWNIK POJĘĆ

1. SCORM (Sharable Content Object Reference Model) – Standard umożliwiający tworzenie interaktywnych materiałów edukacyjnych, które można łatwo udostępniać i używać w różnych systemach zarządzania treścią.
2.LMS (Learning Management System) – System zarządzania treścią edukacyjną, który umożliwia tworzenie, dostarczanie i śledzenie kursów online oraz zarządzanie uczestnikami. (LMS to platforma e-learningowa)
3.Moodle – Otwarty system zarządzania uczelnią (LMS), popularny wśród instytucji edukacyjnych do tworzenia, dostarczania i zarządzania kursami online.
4.WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines) – Wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych, obejmujące zalecenia dotyczące projektowania stron internetowych tak, aby były one dostępne dla osób z różnymi niepełnosprawnościami.
5.Onboarding – Proces wprowadzania nowych pracowników do organizacji, często obejmujący szkolenia online, zapoznanie z kulturą firmy, procedurami oraz narzędziami pracy.
6.Szkolenia wstępne – Kursy lub szkolenia, które nowi pracownicy muszą ukończyć, aby zdobyć niezbędne umiejętności i wiedzę niezbędną do wykonywania swoich obowiązków.
7.RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych) – Europejskie przepisy dotyczące ochrony danych osobowych, które określają zasady zbierania, przechowywania i przetwarzania danych osobowych.
8.Mikrolearning – Metoda edukacji polegająca na dostarczaniu treści w małych, łatwych do przyswojenia porcjach, zwykle w formie krótkich filmików, quizów, ćwiczeń lub materiałów tekstowych.
9.Gamifikacja lub grywalizacja- Wykorzystanie elementów gier do motywowania i zaangażowania uczestników w procesie nauki, takich jak punkty, rankingi odznaki lub gry.
10.Webinar, webinarium – Interaktywne seminarium online, które umożliwia uczestnikom zdalny udział w prezentacjach, dyskusjach i szkoleniach.
11.E-learning adaptacyjny (adaptive learning) – Metoda e-learningu, która dostosowuje się do indywidualnych potrzeb i poziomu wiedzy uczestnika, oferując spersonalizowane materiały i ścieżki szkoleniowe.
12.Blended learning – Kombinacja tradycyjnych metod nauczania z e-learningiem, która pozwala na elastyczne i zróżnicowane doświadczenia edukacyjne.
13.SPOC (Small Private Online Course) – Prywatny kurs online, który jest dostępny tylko dla wybranych uczestników, zwykle w ramach organizacji lub instytucji edukacyjnej.
14.Mobile learning – Szkolenie online, które jest dostępne i dostosowane do urządzeń mobilnych, umożliwiając naukę w dowolnym miejscu i czasie.
15.Interaktywne treści – Materiały edukacyjne, które angażują uczestników poprzez interakcję, takie jak quizy, gry czy symulacje.
16.Analiza danych w e-learningu – Proces zbierania, analizowania i interpretowania danych związanych z uczestnictwem i postępem uczestników w celu optymalizacji procesu szkoleniowego.
17.Synchronous learning – Forma e-learningu, w której uczestnicy uczestniczą w szkoleniu online w tym samym czasie, często poprzez transmisję na żywo.
18.Asynchronous learning – Forma e-learningu, w której uczestnicy uczą się w różnym czasie i tempie, korzystając z materiałów dostępnych online.
19.Rapid e-learning – Proces szybkiego tworzenia i dostarczania materiałów edukacyjnych online, zwykle przy użyciu narzędzi takich jak Adobe Captivate, Articulate Storyline lub Lectora.
20.Screencast – Nagranie wideo ekranu komputera, często z towarzyszącym dźwiękiem, które pokazuje i wyjaśnia, co dzieje się na ekranie. Używany jest do celów edukacyjnych, demonstracji oprogramowania, prezentacji oraz instruktaży. Screencasty są popularne w tworzeniu kursów online, tutoriali oraz prezentacji biznesowych, umożliwiając widzom obserwowanie krok po kroku wykonywanych działań.
21.Social learning – Proces uczenia się poprzez interakcję, obserwacje i współpracę z innymi uczestnikami.
22.Tutorial – To instrukcja lub przewodnik, który krok po kroku uczy, jak wykonać określone zadanie lub osiągnąć konkretne umiejętności. Może być w formie tekstu, wideo, lub interaktywnej prezentacji.
23.Platformy GTMS (Global Training Management System) – zintegrowany system do zarządzania procesami szkoleniowymi w dużych przedsiębiorstwach o rozbudowanej strukturze organizacyjnej.
24.Intranet – Intranet to prywatna sieć komputerowa, która działa wewnątrz organizacji lub instytucji.